søndag 10. juli 2011

Dette er sommer 2

En frisk salat og en god syrlig vin hører sommeren til for meg i hvertfall. Derfor bestemte jeg meg for å lage en ganske så sommerlig variant i går kveld, basert på denne oppskriften.

Først så lagde jeg en vinagrette på slumpen. Litt rødvin til overs, olivenolje, litt vineddik, salt og pepper. Så vendte jeg den finhakkede sjalottløken inn i denne. (Husk å smake underveis).


Som salat brukte jeg hjertesalat og rød lollo, samt litt ruccola, før jeg hakket opp en halv agurk og delte friske norske jordbær og strimler av mango! Mens jeg gjorde dette sto aspargesen og kokte i lettsaltet(kan også bruke litt sukker) vann i ca 4 minutter! Asparges kan koke fra 1-6 minutter, det kommer litt an på tykkelsen. Jeg skyller den alltid av i kaldt vann etterpå da jeg syns den blir litt sprøere og litt lunere i salaten.


Jeg syns også litt kjøtt hører med og hva er mer sommerlig enn spekemat? Jeg brukte 1 pakke spekeskinke og 1 halv pakke vanlig salami denne gangen. Jeg kjøpte inn både fetaost og mozarella, men valgte bare å bruke mozarellaen. De hadde ikke fersk i butikken, men skivet er bedre enn ingenting. Til slutt hentet jeg basilikum fra kjøkkenhagen og tok litt kvernet pepper og salt over, samt en dæsj olivenolje.
Vinagretten må man jo ikke bruke, man kan jo også bruke Balsamicokrem i bånn på serveringstallerkenen. Jeg syns begge deler smakte godt, men holder en knapp på balsamicokremen..mmm

Vinen forøvrig var en Solar das Boucas 2009 Vinho Verde fra Portugal med lett syre og fruktighet(sitrus/tropisk). En god sommervin!


anders



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar